Fag

Flere muligheter, men også flere valg

Mulighetene har blitt mange ved annonsering av jobbmuligheter. Hvilke muligheter finnes og hvilke annonseplattformer bør din bedrift benytte?
Tirsdag, 27 juni, 2017 - 15:49

Alle dine potensielle kandidater oppsøker flere nettsteder daglig. De leser lokalavisen, oppdaterer seg på sosiale medier, kjøper varer i nettbutikken, sjekker info om været og mye, mye annet. Folk støter hele tiden på annonser og kommersielt innhold, og har blitt vant til å se betalt kommunikasjon overalt hvor de ferdes på internett.

Mye markedsføring har gått fra passiv til aktiv. En bruker har ikke lenger like stor kontroll over når og hvordan han eller hun blir utsatt for kommersielt innhold. Utallige nye verktøy har også gjort veien fra annonse til handling kortere, og en bruker kan handle der han/hun er. Den aktive markedsføringen føles dermed ikke så påtrengende ettersom veien fra en bruker opplever den til handling er så kort. En bruker kan dermed også overse annonseringen raskt og komme seg videre. I motsetning til reklame på TV for eksempel, der en bruker må sitte gjennom hele sekvensen.

Markedsføringen anses også som aktiv ettersom den aktivt treffer brukeren der han/hun er. I dag kan du betale så ditt budskap treffer den riktige kandidaten når han/hun leser avisen, scroller nedover nyhetsfeeden, Googler bedrifter i området ditt eller spiller et spill på telefonen. Avsender kan også segmentere annonseringen slik at budskapet treffer akkurat riktig person! I dag har en annonsør eller avsender helt unike muligheter. Det er mange valg som må tas stilling til - budskap, målgruppe, kanal og så videre. Ofte kan en kombinasjon av kanaler og budskap gi det beste resultatet.

Bedriftens hjemmeside

Mange bedrifter har gode hjemmesider som oppsøkes også av jobbsøkere. Hvis dine kunder også er dine kandidater kan dette være et bra sted å vise frem jobbmuligheter. Det kan da være nyttig å ha en oppdatert liste over jobbmuligheter lett tilgjengelig på egne nettsider. Gjør det også enkelt for brukere å finne frem til jobbannonsene og å sende inn en søknad. Hvordan blir det å jobbe i bedriften markedsført på nettsidene? Presenter bedriften og arbeidsmiljøet. La en potensiell kandidat få et bilde på hvem dere er og eventuelt hvilke kollegaer hun eller han vil få i fremtiden.

Facebook

Facebook er en kanal for nettverksbygging. Her kan budskapet ditt nå ut til kandidater som kanskje ikke har hørt om bedriften din tidligere. Hold følgerne deres oppdaterte på hva som foregår i bedriften, hvem dere er og spennende historier om samarbeid og prosjekter. Fortell også om interessante jobbmuligheter og informer om hvilke mennesker dere søker. La de ansatte i bedriften dele det videre til sine venner for å spre innholdet organisk og gratis. Oppfordre til engasjement og se at følgerne deres gjør det samme. Svært gode segmenteringsmuligheter gjør at du kan sponse innleggene dine til å treffe akkurat riktig målgruppe. Du kan begrense publikummet ditt basert på bosted, alder, erfaring og yrke. Dette garanterer at budskapet forblir relevant for alle som leser det.

LinkedIn

LinkedIn er et profesjonelt nettverksmedie. Mange brukere benytter LinkedIn som en kanal for å knytte seg sammen med andre mennesker i samme bransje og for å følge med på nyheter i bedriftsverden. En brukers profil er åpen for alle og er dermed ofte fullkommen med en kandidats arbeidserfaring og utdanning. Her kan bedriften din lyse ut jobbmulighetene sine. Disse vil ligge åpent for folk som arbeider i samme bransje til å se. LinkedIn har gode matching-verktøy som lar relevante kandidater se mulighetene hos din bedrift. Dette koster penger, men jo flere du kjøper, jo billigere blir sluttprisen.

Instagram

Instagram er en bildedelingstjeneste som gir gode muligheter for folk flest til å se “behind the scenes” av bedriften deres. Hva driver dere egentlig med? Hvordan er det å jobbe hos dere? En god blanding av bedriftens kjerneverdier sammen med bilder av fornøyde kolleger gjør susen!

Bannerannonsering

Bannerannonsering kan være svært effektivt om du er god på å kjenne målgruppen din. Du kan annonsere via nettaviser eller ved bruk av Google Adwords. Lokalavisen kan være en lur annonseplattform om du ønsker å treffe mennesker innen et visst geografisk område. Med Google Adwords kan du vise bannerannonsen på nettsteder over hele verden. Nettsteder kan du velge etter søkeord, navn eller tema. Legger du inn rikelig med segmenteringer (bosted, alder, interesser, yrker, utdannelse, søkeord og så videre) vil du minske sjansen for å treffe folk som ikke nødvendigvis er interessert i jobbmuligheten din. Dette vil påse at pengene du bruker går til å vise annonsen til akkurat rette målgruppe.

Tradisjonelle annonser i papiravisen

Ikke glem papiravisen. Den er fortsatt i bruk og absolutt ikke avleggs. Den eldre generasjon leser papiravisen, men kanskje det er midt i riktig målgruppe? Husk at jungeltelegrafen fortsatt gjelder og at folk snakker sammen. Kanskje papiravisen leses av moren eller onkelen til den perfekte kandidat?

Mange muligheter - flere valg enn tidligere

Det finnes flere muligheter til å kommunisere med den riktige kandidaten. Med mange ulike kanaler å velge blant kan det virke overveldende og kanskje også avansert. Heldigvis finnes det mange gode aktører som er profesjonelle på området. De spesialiserer seg på å lese en målgruppe -hvilke kanaler benytter de mest og hva slags innhold engasjerer dem. Ofte utføres også såkalt ABtesting av innhold og annonsering for å konstant sikre seg om at innholdet treffer godt og presist! Bruk tid på å velge kanal, lage innhold og lese resultatene, så vil du garantere at pengene dine ikke sløses bort på personer som ikke er aktuelle for din bedrift og ledige jobbmulighet.

Vi ser fram til å ønske våre to nye ansatte, Emilie E. Isaksen og Lars Bjørkli, velkommen til Næringsforeningen i Tromsøregionen. 
Fredag, 27 april, 2018 - 15:36
Det første steget på veien til 2000 nye private arbeidsplasser i Tromsøregionen innen 2022 ble tatt torsdagsmorgen. Over 100 personer fra ulike næringer og offentlig forvaltning var samlet på Scandic Ishavshotel for Mulighetskonferansen 2018. Her delte de deres tanker om hvordan målet kan nås.
Fredag, 20 april, 2018 - 08:52
Vi mener Tromsøregionen bør ha som mål å skape 2000 nye private arbeidsplasser innen 2022. Derfor inviterer vi næringslivet til å fortelle hvor de ser muligheter for vekst.
Tirsdag, 10 april, 2018 - 06:00
17. april arrangerer vi et seminar hvor vi setter fokus på digitalisering og går nærmere inn på hva det å digitalisere kan bety for bedriften.
Mandag, 19 mars, 2018 - 08:15
I januar flyttet FLOW inn i nye lokaler og tilbyr fast kontor eller tilgang til felles arbeidssoner som gir deg større fleksibilitet, eller mulighet til å ta en dag borte fra ditt vante miljø, få nye impulser og bli inspirert.
Fredag, 23 mars, 2018 - 11:16
Økonomilederforumet vårt har vært arrangert i mange år og er et populært møtested for de i underkant 20 medlemmene vi har, som nå åpner opp for å ta i mot flere.
Mandag, 29 januar, 2018 - 14:19
Som deltaker i Lederforumet vil du få faglig påfyll, inspirasjon og motivasjon til å utvikle din lederrolle. Du blir en del av et tverrfaglig nettverk der utgangspunktet for møtene er erfaringsutveksling og relasjonsbygging.
Mandag, 29 januar, 2018 - 15:11
Havbruksnæringen bidrar med betydelige verdier i Troms fylke. I 2015 kjøpte havbruksnæringen varer og tjenester for 5,4 milliarder kroner. Av disse innkjøpene gikk 2,3 milliarder kroner til bedrifter i Troms.
Fredag, 12 januar, 2018 - 06:00
Brasil, som tidligere ikke har tillatt reisende å importere varer med carnet, har nå snudd i saken. Så alle reisende som har behov for deklarere varer kan nå også gjøre det på reiser til Brasil.
Onsdag, 6 desember, 2017 - 11:12
Ringvirkningsanalysen - fiskeri for Troms Fylke 2017 er lansert og nedenfor kan du laste ned hele rapporten.
Mandag, 27 november, 2017 - 12:23
Vi ønsket å finne ut hvor mange milliarder kommunen tjener på fiskeri og havbruk og bestilte, sammen med Troms fylkeskommune, en ringvirkningsanalyse fra Nofima, som skulle finne nøyaktige tallene. I går lanserte vi analysen om fiskeri på årsmøtet til Fiskebåt Nord, som bl.a. viser at den fangstbaserte fiskerinæringen i Troms sysselsatte rundt 2.000 personer og bidro med 346 millioner kroner i skatt i 2015. Og at sjømaten vi fanger skaper betydelige ringvirkninger for fiskerihavna Tromsø og kystsamfunnene på yttersida. 
Fredag, 24 november, 2017 - 09:48
En ny undersøkelse om digitalisering, utført av Næringsforeningen i Tromsøregionen i samarbeid med IT-spesialisten Atea, avslører at 25 prosent av våre medlemsbedrifter ikke opplever at deres arbeidsplass har tatt tilstrekkelige grep for å imøtekomme EUs nye personvernforordning.
Fredag, 3 november, 2017 - 13:59
Nyhet
Trude Nilsen (39) er ansatt som ny direktør i Næringsforeningen i Tromsøregionen, hun begynner i stillingen 1. januar 2018. Trude vil bli Næringsforeningens ansikt og stemme utad,  og skal lede foreningens administrasjon som nå teller tre årsverk. Næringsforeningen representerer 850 bedrifter i Tromsøregionen og er den fjerde største næringsforeningen i Norge.
Tirsdag, 3 oktober, 2017 - 13:00
Nyhet
Næringsforeningen i Tromsø-regionen har ansatt Marianne Saus som administrativ leder, og Siren Somby som administrasjonsmedarbeider. De vil lede og bemanne Næringsforeningens kontor fremover. Engasjementene er midlertidig i påvente av tiltredelse av ny direktør.
Tirsdag, 19 september, 2017 - 13:12
Fag
Mulighetene har blitt mange ved annonsering av jobbmuligheter. Hvilke muligheter finnes og hvilke annonseplattformer bør din bedrift benytte?
Tirsdag, 27 juni, 2017 - 15:49
Fag
Det fysiske arbeidsmiljøet er en viktig premissgiver for et godt arbeidsmiljø. Hvordan vi som medmennesker og kollegaer snakker og samarbeider med hverandre, farges av hvordan det fysiske arbeidsmiljøet er utformet.
Onsdag, 21 juni, 2017 - 10:16
Nytt om navn
Direktør i Næringsforeningen, Nils Kristian Sørheim Nilsen tiltrer stillingen som direktør ved Nord-Norges Europakontor i Brüssel. Han starter i jobben 1. oktober.
Onsdag, 5 juli, 2017 - 13:51
Debatt
Vi har ikke har råd eller tid til å bedrive tullete synsing rundt utbyggingsprosjekter som åpenbart kan bidra til å lette en vanskelig boligsituasjon i byen.
Onsdag, 21 juni, 2017 - 09:55
Debatt
Vi må handle raskt for å unngå at næringslivet- og utviklingen stopper opp – bokstavelig talt.
Onsdag, 21 juni, 2017 - 09:11
Medlemsnyhet
Fredag, 24 februar, 2017 - 12:04
Nyhet
Nå inviteres næringslivet i Tromsø til å komme med innspill til hvordan Tromsø skal utvikles som Arktisk Hovedstad.
Tirsdag, 30 mai, 2017 - 10:16
Nyhet
- Du går glipp av utrolig mye spennende viss du som nordmann ikke har besøkt Nord-Norge, sier Mikele Capoferro fra Asker.
Onsdag, 13 juli, 2016 - 18:47