Fag

Flere muligheter, men også flere valg

Mulighetene har blitt mange ved annonsering av jobbmuligheter. Hvilke muligheter finnes og hvilke annonseplattformer bør din bedrift benytte?
Tirsdag, 27 juni, 2017 - 15:49

Alle dine potensielle kandidater oppsøker flere nettsteder daglig. De leser lokalavisen, oppdaterer seg på sosiale medier, kjøper varer i nettbutikken, sjekker info om været og mye, mye annet. Folk støter hele tiden på annonser og kommersielt innhold, og har blitt vant til å se betalt kommunikasjon overalt hvor de ferdes på internett.

Mye markedsføring har gått fra passiv til aktiv. En bruker har ikke lenger like stor kontroll over når og hvordan han eller hun blir utsatt for kommersielt innhold. Utallige nye verktøy har også gjort veien fra annonse til handling kortere, og en bruker kan handle der han/hun er. Den aktive markedsføringen føles dermed ikke så påtrengende ettersom veien fra en bruker opplever den til handling er så kort. En bruker kan dermed også overse annonseringen raskt og komme seg videre. I motsetning til reklame på TV for eksempel, der en bruker må sitte gjennom hele sekvensen.

Markedsføringen anses også som aktiv ettersom den aktivt treffer brukeren der han/hun er. I dag kan du betale så ditt budskap treffer den riktige kandidaten når han/hun leser avisen, scroller nedover nyhetsfeeden, Googler bedrifter i området ditt eller spiller et spill på telefonen. Avsender kan også segmentere annonseringen slik at budskapet treffer akkurat riktig person! I dag har en annonsør eller avsender helt unike muligheter. Det er mange valg som må tas stilling til - budskap, målgruppe, kanal og så videre. Ofte kan en kombinasjon av kanaler og budskap gi det beste resultatet.

Bedriftens hjemmeside

Mange bedrifter har gode hjemmesider som oppsøkes også av jobbsøkere. Hvis dine kunder også er dine kandidater kan dette være et bra sted å vise frem jobbmuligheter. Det kan da være nyttig å ha en oppdatert liste over jobbmuligheter lett tilgjengelig på egne nettsider. Gjør det også enkelt for brukere å finne frem til jobbannonsene og å sende inn en søknad. Hvordan blir det å jobbe i bedriften markedsført på nettsidene? Presenter bedriften og arbeidsmiljøet. La en potensiell kandidat få et bilde på hvem dere er og eventuelt hvilke kollegaer hun eller han vil få i fremtiden.

Facebook

Facebook er en kanal for nettverksbygging. Her kan budskapet ditt nå ut til kandidater som kanskje ikke har hørt om bedriften din tidligere. Hold følgerne deres oppdaterte på hva som foregår i bedriften, hvem dere er og spennende historier om samarbeid og prosjekter. Fortell også om interessante jobbmuligheter og informer om hvilke mennesker dere søker. La de ansatte i bedriften dele det videre til sine venner for å spre innholdet organisk og gratis. Oppfordre til engasjement og se at følgerne deres gjør det samme. Svært gode segmenteringsmuligheter gjør at du kan sponse innleggene dine til å treffe akkurat riktig målgruppe. Du kan begrense publikummet ditt basert på bosted, alder, erfaring og yrke. Dette garanterer at budskapet forblir relevant for alle som leser det.

LinkedIn

LinkedIn er et profesjonelt nettverksmedie. Mange brukere benytter LinkedIn som en kanal for å knytte seg sammen med andre mennesker i samme bransje og for å følge med på nyheter i bedriftsverden. En brukers profil er åpen for alle og er dermed ofte fullkommen med en kandidats arbeidserfaring og utdanning. Her kan bedriften din lyse ut jobbmulighetene sine. Disse vil ligge åpent for folk som arbeider i samme bransje til å se. LinkedIn har gode matching-verktøy som lar relevante kandidater se mulighetene hos din bedrift. Dette koster penger, men jo flere du kjøper, jo billigere blir sluttprisen.

Instagram

Instagram er en bildedelingstjeneste som gir gode muligheter for folk flest til å se “behind the scenes” av bedriften deres. Hva driver dere egentlig med? Hvordan er det å jobbe hos dere? En god blanding av bedriftens kjerneverdier sammen med bilder av fornøyde kolleger gjør susen!

Bannerannonsering

Bannerannonsering kan være svært effektivt om du er god på å kjenne målgruppen din. Du kan annonsere via nettaviser eller ved bruk av Google Adwords. Lokalavisen kan være en lur annonseplattform om du ønsker å treffe mennesker innen et visst geografisk område. Med Google Adwords kan du vise bannerannonsen på nettsteder over hele verden. Nettsteder kan du velge etter søkeord, navn eller tema. Legger du inn rikelig med segmenteringer (bosted, alder, interesser, yrker, utdannelse, søkeord og så videre) vil du minske sjansen for å treffe folk som ikke nødvendigvis er interessert i jobbmuligheten din. Dette vil påse at pengene du bruker går til å vise annonsen til akkurat rette målgruppe.

Tradisjonelle annonser i papiravisen

Ikke glem papiravisen. Den er fortsatt i bruk og absolutt ikke avleggs. Den eldre generasjon leser papiravisen, men kanskje det er midt i riktig målgruppe? Husk at jungeltelegrafen fortsatt gjelder og at folk snakker sammen. Kanskje papiravisen leses av moren eller onkelen til den perfekte kandidat?

Mange muligheter - flere valg enn tidligere

Det finnes flere muligheter til å kommunisere med den riktige kandidaten. Med mange ulike kanaler å velge blant kan det virke overveldende og kanskje også avansert. Heldigvis finnes det mange gode aktører som er profesjonelle på området. De spesialiserer seg på å lese en målgruppe -hvilke kanaler benytter de mest og hva slags innhold engasjerer dem. Ofte utføres også såkalt ABtesting av innhold og annonsering for å konstant sikre seg om at innholdet treffer godt og presist! Bruk tid på å velge kanal, lage innhold og lese resultatene, så vil du garantere at pengene dine ikke sløses bort på personer som ikke er aktuelle for din bedrift og ledige jobbmulighet.

Næringsforeningene i Nord-Norge stiller seg samlet bak forslaget om Narvik som arrangørsted for VM i alpint. Vi har kommet med en felles uttalelse til Norges Skiforbund som du kan lese i sin helhet nedenfor.
Fredag, 16 november, 2018 - 13:27
Digitaliseringslab skal bidra til å skape diskusjon rundt temaet digitalisering, dele erfaringer, samt gi konkrete faglige råd om hvordan man kan utvikle virksomheten med nye forretningsmodeller, tjenester og produkter. Dette er et tilbud som passer de som lurer på hvilke muligheter og utfordringer fremtiden vil by på. Du vil få innblikk i digitaliseringstrender og endrede rammebetingelser som følge av innføringen av ny teknologi.
Tirsdag, 6 november, 2018 - 12:30
Operasjon Dagsverk er en solidaritetsaksjon av, med og for ungdom. Det jobbes inn 20-25 millioner kroner hvert år på OD-dagen av ungdomsskoleelever og elever på VGS. "Du har ikke et liv uten frihet til å leve", som er årets tittel, støtter palestinsk ungdom mellom konflikten Israel og Palestina. I år har jeg valgt å jobbe her på Kystens Hus, hos Næringsforeningen.
Torsdag, 1 november, 2018 - 12:55
Tromsø kommune har stilt seg bak initiativet vårt om å skape 2000 nye private arbeidsplasser innen 2022, og inviterte i oktober Næringsforeningen i Tromsøregionen med sine fagråd inn til rådhuset med ett mål for øye; å lære mer om hverandres utfordringer.
Søndag, 14 oktober, 2018 - 15:13
Onsdag åpnet vi Næringslivets Hus for å samle ledere fra små og mellomstore bedrifter til et frokostseminar for å fortelle forskere fra UiT om sin arbeidshverdag.
Fredag, 12 oktober, 2018 - 08:07
Regjeringens forslag til statsbudsjett legger vekt på å holde finanspolitikken rolig ved ikke å legge føringer for rentebane og kronekurs. Selv med stabile finanspolitiske rammer, er det likevel flere avgifter som begrenser vekst i næringslivet. Disse må også adresseres skal vi nå vårt potensial.
Torsdag, 11 oktober, 2018 - 10:27
Handelshøgskolen ved UiT og næringslivet skal samarbeide om forskning for bedre ledelse av små og mellomstore bedrifter i nord.
Mandag, 1 oktober, 2018 - 15:58
Styret i Næringsforeningen i Tromsøregionen har hentet inn nye krefter.
Onsdag, 26 september, 2018 - 09:22
Nå styrker vi vårt samarbeid med Karriere.no som leverer denne tjenesten. Vi ønsker å gir våre medlemmer muligheten til å synliggjøre både ledige og fremtidige stillinger gjennom våre kanaler og på www.karriere.no. Alle bedrifter får uten kostnad tilgang å vise sine jobbmuligheter. Vi håper alle bedrifter i regionen benytter seg av denne muligheten. Engasjer deg og bidra til ytterligere å løfte frem hvilke muligheter som finnes.
Fredag, 7 september, 2018 - 13:55
Fredag i forrige uke lanserte Næringsforeningen i Tromsøregionen, i samarbeid med Tromsø kommune, en samhandlingsarena. Her fikk politikere, Tromsø kommunes administrasjon og næringslivet dele sine tanker rundt arenaen, og hvordan dens rolle vil være viktig for å nå målsetningen om 2000 nye private arbeidsplasser i Tromsøregionen innen 2022.
Tirsdag, 19 juni, 2018 - 10:20
Næringsforeningen i Tromsøregionen har satt seg et mål om 2000 nye private arbeidsplasser innen 2022. Vårt første tiltak er å etablere en samhandlingsarena der næringslivet og Tromsø kommune skal løse utfordringene vi har i dag.
Onsdag, 20 juni, 2018 - 11:14
Næringsforeningen i Tromsøregionen ønsker alle medlemmer velkommen til Årsmøte med påfølgende sommerfest sammen med Tromsø Sentrum 13. juni 2018 i nye Robukta Lodge. NB: Årsmøtepapirer oppdatert 06.06.2018.
Onsdag, 30 mai, 2018 - 16:51
Vi ser fram til å ønske våre to nye ansatte, Emilie E. Isaksen og Lars Bjørkli, velkommen til Næringsforeningen i Tromsøregionen. 
Fredag, 27 april, 2018 - 15:36
Det første steget på veien til 2000 nye private arbeidsplasser i Tromsøregionen innen 2022 ble tatt torsdagsmorgen. Over 100 personer fra ulike næringer og offentlig forvaltning var samlet på Scandic Ishavshotel for Mulighetskonferansen 2018. Her delte de deres tanker om hvordan målet kan nås.
Fredag, 20 april, 2018 - 08:52
Vi mener Tromsøregionen bør ha som mål å skape 2000 nye private arbeidsplasser innen 2022. Derfor inviterer vi næringslivet til å fortelle hvor de ser muligheter for vekst.
Tirsdag, 10 april, 2018 - 06:00
17. april arrangerer vi et seminar hvor vi setter fokus på digitalisering og går nærmere inn på hva det å digitalisere kan bety for bedriften.
Mandag, 19 mars, 2018 - 08:15
I januar flyttet FLOW inn i nye lokaler og tilbyr fast kontor eller tilgang til felles arbeidssoner som gir deg større fleksibilitet, eller mulighet til å ta en dag borte fra ditt vante miljø, få nye impulser og bli inspirert.
Fredag, 23 mars, 2018 - 11:16
Økonomilederforumet vårt har vært arrangert i mange år og er et populært møtested for de i underkant 20 medlemmene vi har, som nå åpner opp for å ta i mot flere.
Mandag, 29 januar, 2018 - 14:19
Som deltaker i Lederforumet vil du få faglig påfyll, inspirasjon og motivasjon til å utvikle din lederrolle. Du blir en del av et tverrfaglig nettverk der utgangspunktet for møtene er erfaringsutveksling og relasjonsbygging.
Mandag, 29 januar, 2018 - 15:11
Havbruksnæringen bidrar med betydelige verdier i Troms fylke. I 2015 kjøpte havbruksnæringen varer og tjenester for 5,4 milliarder kroner. Av disse innkjøpene gikk 2,3 milliarder kroner til bedrifter i Troms.
Fredag, 12 januar, 2018 - 06:00
Brasil, som tidligere ikke har tillatt reisende å importere varer med carnet, har nå snudd i saken. Så alle reisende som har behov for deklarere varer kan nå også gjøre det på reiser til Brasil.
Onsdag, 6 desember, 2017 - 11:12
Ringvirkningsanalysen - fiskeri for Troms Fylke 2017 er lansert og nedenfor kan du laste ned hele rapporten.
Mandag, 27 november, 2017 - 12:23
Vi ønsket å finne ut hvor mange milliarder kommunen tjener på fiskeri og havbruk og bestilte, sammen med Troms fylkeskommune, en ringvirkningsanalyse fra Nofima, som skulle finne nøyaktige tallene. I går lanserte vi analysen om fiskeri på årsmøtet til Fiskebåt Nord, som bl.a. viser at den fangstbaserte fiskerinæringen i Troms sysselsatte rundt 2.000 personer og bidro med 346 millioner kroner i skatt i 2015. Og at sjømaten vi fanger skaper betydelige ringvirkninger for fiskerihavna Tromsø og kystsamfunnene på yttersida. 
Fredag, 24 november, 2017 - 09:48
En ny undersøkelse om digitalisering, utført av Næringsforeningen i Tromsøregionen i samarbeid med IT-spesialisten Atea, avslører at 25 prosent av våre medlemsbedrifter ikke opplever at deres arbeidsplass har tatt tilstrekkelige grep for å imøtekomme EUs nye personvernforordning.
Fredag, 3 november, 2017 - 13:59