Fag

Flere muligheter, men også flere valg

Mulighetene har blitt mange ved annonsering av jobbmuligheter. Hvilke muligheter finnes og hvilke annonseplattformer bør din bedrift benytte?
Tirsdag, 27 juni, 2017 - 15:49

Alle dine potensielle kandidater oppsøker flere nettsteder daglig. De leser lokalavisen, oppdaterer seg på sosiale medier, kjøper varer i nettbutikken, sjekker info om været og mye, mye annet. Folk støter hele tiden på annonser og kommersielt innhold, og har blitt vant til å se betalt kommunikasjon overalt hvor de ferdes på internett.

Mye markedsføring har gått fra passiv til aktiv. En bruker har ikke lenger like stor kontroll over når og hvordan han eller hun blir utsatt for kommersielt innhold. Utallige nye verktøy har også gjort veien fra annonse til handling kortere, og en bruker kan handle der han/hun er. Den aktive markedsføringen føles dermed ikke så påtrengende ettersom veien fra en bruker opplever den til handling er så kort. En bruker kan dermed også overse annonseringen raskt og komme seg videre. I motsetning til reklame på TV for eksempel, der en bruker må sitte gjennom hele sekvensen.

Markedsføringen anses også som aktiv ettersom den aktivt treffer brukeren der han/hun er. I dag kan du betale så ditt budskap treffer den riktige kandidaten når han/hun leser avisen, scroller nedover nyhetsfeeden, Googler bedrifter i området ditt eller spiller et spill på telefonen. Avsender kan også segmentere annonseringen slik at budskapet treffer akkurat riktig person! I dag har en annonsør eller avsender helt unike muligheter. Det er mange valg som må tas stilling til - budskap, målgruppe, kanal og så videre. Ofte kan en kombinasjon av kanaler og budskap gi det beste resultatet.

Bedriftens hjemmeside

Mange bedrifter har gode hjemmesider som oppsøkes også av jobbsøkere. Hvis dine kunder også er dine kandidater kan dette være et bra sted å vise frem jobbmuligheter. Det kan da være nyttig å ha en oppdatert liste over jobbmuligheter lett tilgjengelig på egne nettsider. Gjør det også enkelt for brukere å finne frem til jobbannonsene og å sende inn en søknad. Hvordan blir det å jobbe i bedriften markedsført på nettsidene? Presenter bedriften og arbeidsmiljøet. La en potensiell kandidat få et bilde på hvem dere er og eventuelt hvilke kollegaer hun eller han vil få i fremtiden.

Facebook

Facebook er en kanal for nettverksbygging. Her kan budskapet ditt nå ut til kandidater som kanskje ikke har hørt om bedriften din tidligere. Hold følgerne deres oppdaterte på hva som foregår i bedriften, hvem dere er og spennende historier om samarbeid og prosjekter. Fortell også om interessante jobbmuligheter og informer om hvilke mennesker dere søker. La de ansatte i bedriften dele det videre til sine venner for å spre innholdet organisk og gratis. Oppfordre til engasjement og se at følgerne deres gjør det samme. Svært gode segmenteringsmuligheter gjør at du kan sponse innleggene dine til å treffe akkurat riktig målgruppe. Du kan begrense publikummet ditt basert på bosted, alder, erfaring og yrke. Dette garanterer at budskapet forblir relevant for alle som leser det.

LinkedIn

LinkedIn er et profesjonelt nettverksmedie. Mange brukere benytter LinkedIn som en kanal for å knytte seg sammen med andre mennesker i samme bransje og for å følge med på nyheter i bedriftsverden. En brukers profil er åpen for alle og er dermed ofte fullkommen med en kandidats arbeidserfaring og utdanning. Her kan bedriften din lyse ut jobbmulighetene sine. Disse vil ligge åpent for folk som arbeider i samme bransje til å se. LinkedIn har gode matching-verktøy som lar relevante kandidater se mulighetene hos din bedrift. Dette koster penger, men jo flere du kjøper, jo billigere blir sluttprisen.

Instagram

Instagram er en bildedelingstjeneste som gir gode muligheter for folk flest til å se “behind the scenes” av bedriften deres. Hva driver dere egentlig med? Hvordan er det å jobbe hos dere? En god blanding av bedriftens kjerneverdier sammen med bilder av fornøyde kolleger gjør susen!

Bannerannonsering

Bannerannonsering kan være svært effektivt om du er god på å kjenne målgruppen din. Du kan annonsere via nettaviser eller ved bruk av Google Adwords. Lokalavisen kan være en lur annonseplattform om du ønsker å treffe mennesker innen et visst geografisk område. Med Google Adwords kan du vise bannerannonsen på nettsteder over hele verden. Nettsteder kan du velge etter søkeord, navn eller tema. Legger du inn rikelig med segmenteringer (bosted, alder, interesser, yrker, utdannelse, søkeord og så videre) vil du minske sjansen for å treffe folk som ikke nødvendigvis er interessert i jobbmuligheten din. Dette vil påse at pengene du bruker går til å vise annonsen til akkurat rette målgruppe.

Tradisjonelle annonser i papiravisen

Ikke glem papiravisen. Den er fortsatt i bruk og absolutt ikke avleggs. Den eldre generasjon leser papiravisen, men kanskje det er midt i riktig målgruppe? Husk at jungeltelegrafen fortsatt gjelder og at folk snakker sammen. Kanskje papiravisen leses av moren eller onkelen til den perfekte kandidat?

Mange muligheter - flere valg enn tidligere

Det finnes flere muligheter til å kommunisere med den riktige kandidaten. Med mange ulike kanaler å velge blant kan det virke overveldende og kanskje også avansert. Heldigvis finnes det mange gode aktører som er profesjonelle på området. De spesialiserer seg på å lese en målgruppe -hvilke kanaler benytter de mest og hva slags innhold engasjerer dem. Ofte utføres også såkalt ABtesting av innhold og annonsering for å konstant sikre seg om at innholdet treffer godt og presist! Bruk tid på å velge kanal, lage innhold og lese resultatene, så vil du garantere at pengene dine ikke sløses bort på personer som ikke er aktuelle for din bedrift og ledige jobbmulighet.

Nyhet
Rambøll i Tromsø har i samarbeid med Rambølls kontor i Portland, arrangert flere seminar om næringsutvikling i den nordlige Atlanteren med basis i Eimskips linjenett, både i Portland, Reykjavik, Nuuk og Tromsø. Nå organiserer Rambøll en handelsdelegasjon fra Tromsø til Portland 3.- 6. oktober. Det er ingen deltakeravgift. Rambøll er guide for de reisende, men deltakerne bestiller selv flybillett og overnatting på forhåndsreservert hotell i Portland. Det er plass til ytterligere 7 deltakere.
Tirsdag, 15 august, 2017 - 14:10
Nytt om navn
Direktør i Næringsforeningen, Nils Kristian Sørheim Nilsen tiltrer stillingen som direktør ved Nord-Norges Europakontor i Brüssel. Han starter i jobben 1. oktober.
Onsdag, 5 juli, 2017 - 13:51
Nyhet
Norges Lastebileierforbund (NLF) gjør det lettere å kjøpe "Fair Transport". I denne forbindelse inviteres det til seminar i Tromsø den 22. august 2017.
Onsdag, 16 august, 2017 - 14:30
Debatt
Vi må handle raskt for å unngå at næringslivet- og utviklingen stopper opp – bokstavelig talt.
Onsdag, 21 juni, 2017 - 09:11
Medlemsnyhet
Fredag, 24 februar, 2017 - 12:04
Nyhet
Nå inviteres næringslivet i Tromsø til å komme med innspill til hvordan Tromsø skal utvikles som Arktisk Hovedstad.
Tirsdag, 30 mai, 2017 - 10:16
Fag
Den største kostnaden for vedlikehold av et bygg når det er satt i drift er vask og renhold. Heldigvis kan denne kostnaden reduseres med relativt enkle tiltak.
Mandag, 17 april, 2017 - 08:00
Medlemsnyhet
Nordnorsk vitensenter inviterer til kronerulling for nye stoler i Planetariet – en bedrift, en stol (eller flere), ei stjerne.
Onsdag, 10 mai, 2017 - 15:55
Nytt om navn
VICAN kurs og konferanse styrker staben med Marianne Saus som ny prosjektleder.
Torsdag, 27 april, 2017 - 09:28
Nyhet
Næringsforeningen i Tromsøregionen følger utviklingen av flyplassen gjennom sin deltakelse i flyplassutvalget.
Tirsdag, 25 april, 2017 - 10:26
Fag
Offentlig sektor bruker årlig opp mot 500 milliarder kroner på kjøp av varer, tjenester og andre ytelser. Fra nyttår trådte et revidert regelverk for offentlige anskaffelser i kraft.
Tirsdag, 4 april, 2017 - 16:51
Fag
Belastningsskader og sykemeldinger representerer betydelige kostnader i dagens samfunn. Investering i ansattes helse er derfor direkte lønnsomt for arbeidsgiver. Her er noen enkle tips basert på nyere studier.
Mandag, 27 mars, 2017 - 10:41
Nyhet
Storforbrukere av fossilt drivstoff kan nå få økonomisk støtte til innkjøp av elektriske kjøretøy og hydrogenbiler.
Fredag, 3 mars, 2017 - 12:04
Debatt
Det blåser en frisk kommune- og regionreformvind over landet. For de aktørene i Nord-Norge som har store vinnerambisjoner i kretsmesterskapene, er dette som rene fønvinden å regne.
Onsdag, 1 mars, 2017 - 13:45
Nytt om navn
Ann-Kristin Ditlefsen er ansatt som ny avdelingsleder i Ramirent Tromsø.
Tirsdag, 28 februar, 2017 - 09:09
Nyhet
Med kommunikasjonssatsningen Made in Norway ønsker Avinor å vise frem bedriftene som skaper det Norge som vi er i dag - og i fremtiden.
Torsdag, 23 februar, 2017 - 11:53
Nyhet
15. mars samles aktører fra både akademia og næringslivet for å drøfte næringsrettede problemstillinger ved Norges Arktiske Universitetet under Peter F. Hjort-seminaret.
Torsdag, 23 februar, 2017 - 09:05
Debatt
Det er nå all grunn til å advare mot nye omkamper som vil hindre utvikling i byen.
Tirsdag, 28 februar, 2017 - 15:40
Medlemsnyhet
Næringsforeningens medlemmer er velkommen til å delta på dialogmøte med byutviklingsavdelingen i Tromsø kommune den 20. februar.
Fredag, 10 februar, 2017 - 15:25
Nyhet
Markedsarbeidet for torsk og hyse i Storbritannia styrkes med 30 % i 2017. Samtidig blir det lagt inn innsats for å ruste sjømatnæringen for følgene av Brexit.
Onsdag, 8 februar, 2017 - 11:19
Nyhet
Tromsø markerer seg nå som en attraktiv cruisedestinasjon. Cruisenæringen er den delen av reiselivet som har størst vekst. I Tromsø tar vi imot cruisegjester både sommer og vinter.
Fredag, 3 februar, 2017 - 15:07
Nytt om navn
Etter 22 år i stiftelsen tar Stein M. Markussen over roret. Kåre Geir Lio går av, men fortsetter som programleder.
Torsdag, 12 januar, 2017 - 14:26
Medlemsnyhet
Etter 31 år i Norge forsvinner merkevaren Proffice fra den norske bemannings- og rekrutteringsarenaen, men gjenoppstår samtidig som Randstad (utleie) og Dfind (Rekruttering og omstilling). Det synes vi i Nord-Norge er en god nyhet!
Torsdag, 12 januar, 2017 - 14:56
Nyhet
24. og 25. januar finner du et innholdsrikt program, skreddersydd for næringsaktører som opererer i nord.
Mandag, 16 januar, 2017 - 10:54